vrijdag 15 juni 2012

Vila Pouca

Op vakantie, in Portugal, lees ik ‘Vila Pouca’, van Gerrit Komrij, over het Portugese dorpje waar hij al ruim twintig jaar vanuit zijn witte villa het wel en wee van de dorpsbewoners bestudeert. Niet alleen de Portugese dorpsbewoners, ook de steeds groter wordende groep Nederlandse pensionadas. ‘Het moet er [in Nederland] op het ogenblik te kwaad zijn, of te ongezellig, of allebei, want om me heen zie ik steeds meer Nederlanders aanslibben.’ Zo ook mijn schoonouders. Vorig jaar kochten ze hun witte huis met rode pannen, in twee hectare bos, schapenwei en heuvels. In Vila Pouca. Om de hoek bij Gerrit Komrij. Nu ook het zwembad gereed is reizen wij af om al het moois met eigen ogen te komen aanschouwen.

In tegenstelling tot Gerrit Komrij hebben we weinig tijd om het dorp en zijn bewoners te observeren. Tijm wil de bloemenwei en het bos verkennen, Linde de tegels water geven, Jasmijn rondjes om het zwembad rennen. We hoeven ons niet lang af te vragen wat er zal gebeuren als ze erin valt. Ze doet het meteen de eerste ochtend voor, en zinkt als een baksteen naar de bodem. Voor ik goed kan schrikken staat ze al proestend en druipend langs de kant, met verbaasde blik. In het zwembad schudt haar vader het water uit zijn portemonnee en telefoon. In droge kleren vertrekt hij even later, om de rest van de dag rond te rijden langs winkels in de omringende bergdorpen, in gebrekkig Portugees gebarend om een reddingsvest. Als hij terugkomt uit de grote stad bij de kust, met een feloranje exemplaar, kan ik weer ademen. Hij kan nog net de laatste stralen van wat later de warmste en zonnigste dag van de vakantie zal blijken meepikken.

Het weer kan ons niet deren, in Engeland en Nederland regent het nog veel harder. We trekken de bergen in. We hotsen de kinderwagen op zijn luchtbanden over de steile scheve klinkerpaadjes en eten geit met borden vol handgesneden friet. Thuisgekomen in het witte huis zegt Jasmijn haar eerste woordje: Pippa. Pippa, de cao Holandês zoals ze de speelse Friese Stabij hier noemen, is haar nieuwe beste vriendin. Dapper naast haar vriendin stapt ze op de reusachtige Portugese cao de Estrela van de schaapsherder af, twee koppen groter en vele kilo’s zwaarder dan zijzelf. Voor de tweede keer deze vakantie bezie ik met trillend hart mijn kleine meisje. Haar hand zachtjes rustend op de snuit van het monster. Stralend draait ze zich op, wijzend: ‘Pippa, mama.’
Goeiig en dommig kijkt het beest me aan en ik adem weer. De laatste dagen van de vakantie vliegen snel en veilig voorbij.

Vila Pouca. Boerendorp in Portugal. Is daar wel iets te doen, vroeg een vriendin me voor vertrek, zo afgelegen en obscuur als het is. Nee. Helemaal niets. Lees er Komrij maar op na. Een kerkje. Een handjevol boerse dorpelingen. Een cafeetje waar je na drie bier, twee wijn en een zakje chips vier euro af moet rekenen bij de goedlachse waardin. Er is het bos, de wei, het zwembad en de bergen. Het kleine stadje met de koffietent naast de speeltuin. Wij vermaakten ons kostelijk. En niet alleen Jasmijn.

8 opmerkingen:

  1. Lijkt me zalig om daar even helemaal te ontstressen. Alleen maar genieten van de omgeving en je familie. Schijnt dat de het oude klooster (nu een hotel)ook wel mooi is.

    Hier in Nederland is het momenteel slecht weer. Verlang naar zon, buiten aan het zwembad liggen, BBQ...

    Geniet er daar maar van!

    Groetjes,

    Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is er zeker zalig! Ik vind dat afgelegene, geen pretpark in de buurt, juist heerlijk. En de natuur, zo prachtig. Als de kinderen wat ouder zijn zal het nog leuker worden, dan kun je eindeloos wandelen... en hopelijk ook eens ontspannen, als Jasmijn, de wegloper en overal op klimmende en invallende wat ouder is...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo, dat was wel even een heftig begin van de vakantie. Maar dat jullie genoten hebben is zonder meer duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. klinkt als een fijn huis als de kids wat ouder zijn. Schoonouders ook zo'n prachtig afgelegen huis in een gat waar niets te doen is (heerlijk!) maar dan in La France. Het zwembad weerhoud mij dit jaar (en de komende paar jaar) er naar toe te gaan, als de door dat iets als dit (en erger) ons zal overkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt helemaal fijn! (alleen zo'n groter worden groep Nederlanders, dat zou mij dan weer niet aanspreken, maar daar heb je wsl weinig last van :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heerlijk. Zie (en zag het ook echt (-:) het helemaal voor me. Prachtig land, Portugal, zeker de nog niet door toeristen ontdekte stukjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klopt Sannah, je hebt er weinig last van. Het is niet de Algarve... Je zag ze af en toe op de markt ofzo. Maar mijn schoonouders hebben 2 hectare grond, dus de buren zie je niet eens. En ik heb het idee dat je nergens ter wereld heen kan tegenwoordig zonder al die Nederlanders tegen te komen. Nederland moet wel leeg worden zo langzamerhand, haha

    BeantwoordenVerwijderen