Roel sputtert tegen dat hijzelf zei dat het
ook later kon. Minzaam kijkt de bankmanager op ons neer vanachter zijn
welkomstbalie, en wijst hoofdschuddend naar een wachthoekje achterin de ruimte.
Met zijn vijven, twee steppen en een buggy
blokkeren we de doorgang onhandig. Jasmijn probeert te steppen, maar het is
druk in de bank. Een lange rij zigzagt naar de loketten. Geïrriteerd wurmen
mensen zich langs ons naar de trap achter ons. Een half uur, veel snacks en
veel gegil later mogen we verhuizen. De steeds vertoornder kijkende bankmanager
wijst naar een hokje tussen twee halfhoge schotten. Er staat een bureau, een
computer, een telefoon en twee stoelen. We wurmen ons erin. Na tien minuten
beginnen we steeds bozer in de richting van de bankmanager achter zijn balie te
kijken. Er komt zo iemand aan, zegt hij. Tot drie keer toe. IJzig zie ik hem
denken, moet je maar op tijd komen.
Uiteindelijk komt een wat gezette, verlegen Chinees-Singaporese het hokje binnen. Een uur, heel veel formulieren, nog meer
snacks, gegil, wriemelhandjes aan alles wat los en vast zit, en een paar
blokjes om op de step verder, zijn we klaar. We hebben een bankrekening, een
chequeboek, twee bankpasjes, en twee apparaatjes voor internetbankieren. Het
koste wat, veel tijd en heel veel moeite. Maar het is gelukt.
‘Wacht even,’ zegt Roel voor we weggaan. ‘Ik
heb nog wat papieren die moeten geautoriseerd door ‘een bankmanager’. Gaan jullie
vast een restaurant zoeken, dan regel ik dat nog even.’
Opgelucht verlaat ik met de jengelende
kinderen het ijzig gekoelde pand en loop de warme buitenlucht in. Een kwartier
later, terwijl ik de menukaart bestudeer, komt Roel het restaurant binnen. Hij
hangt zijn jas over een stoel, bestelt drinken en zegt achteloos: 'O ja, ik heb
trouwens de rekening weer opgezegd. Dat pasje kun je weggooien.’
Verbaasd kijk ik hem aan. ‘Haha, heel
grappig.’
‘Nee, echt waar.’
‘Hoe bedoel je?’
‘Nou, die kerel weigerde die papieren te
ondertekenen. Hij wilde ze alleen stempelen, maar dat was niet genoeg. Hij
bleef maar weigeren. Toen dreigde ik alles weer op te zeggen. Ze zijn daar
ongelofelijk klantonvriendelijk, hij werkte de hele ochtend al op mijn zenuwen.
En hij liep gewoon weg, zonder iets te zeggen.’
Ik wil denken dat het een grap is, maar in
Roel’s schuldige ogen zie ik de waarheid.
Dikke gillen wellen in mij op. ‘Wil je beweren
dat ik twee uur lang met drie jengelende kinderen in een ijzige bank heb
gezeten voor NIETS? Dat we nu geen bankrekening hebben?’ En zo gil ik nog wat
door.
Het kost zeker een kwartier, en een groot glas
koude cola met veel ijs tot ik er om kan lachen. Om de stijve bankmanager met
zijn chagrijnige hoofd en minzame mond. Om de rode konen van het opgelaten,
gezette Chinese meisje toen ze de formulieren uitprintte die de met veel moeite
aangevraagde rekening weer ophieven.
Het was een harde les, maar we hebben wel wat geleerd. De klant is hier geen koning. Hij dient zich te allen tijden aan
het protocol te houden. Dan komt het wel goed.
Op naar de volgende bankmanager.
Op naar de volgende bankmanager.
Aarrgghhh..... Hoe irritant. Maar wel een mooie les in nederigheid (-:
BeantwoordenVerwijderenJeetje ...... wat klantonvriendelijk allemaal. En je kunt dat niet online regelen?
BeantwoordenVerwijderenPffft, wat een gedoe zeg. Niet leuk! Is het inmiddels wel gelukt?
BeantwoordenVerwijderenjeetje mina zeg. Maar stiekum, wat leuk om jouw blogs vanuit de andere kant van de wereld te lezen ;-)
BeantwoordenVerwijderenDat zijn van die dingen waar je je razend om kan maken, maar daar heb je jezelf alleen maar mee, zoals je wel weet. Het hoort er allemaal bij, en nu maar goed je gevoel van humor aankweken ==:\
BeantwoordenVerwijderenSterkte!
Ik voel met je mee! Dat zijn van die dingen waar je je razend om kan maken maar daar heb je alleen jezelf maar mee zoals je wel weet. Het hoort bij dat "exotische" expat leven ;) Het beste geloof ik is om maar een groot gevoel van humor aan te kweken. Sterkte!
BeantwoordenVerwijderenDaar heb je me weer met een tip: de UOB-bank...heb ik goede ervaringen mee, en dus wel klantvriendelijk in mijn geval! Openen was piece of cake van kwartier...meteen nieuwe creditcard bij me thuis bezorgd met diefstal en ga zo maar door, veel beter dan die bureaucratische banken in NL! Ben benieuwd welke bank dit was trouwens? Succes...en tot zaterdag. Wil alles over T zijn eerste week school horen! Gr. F
BeantwoordenVerwijderenF, dit was de DSB. Inmiddels inderdaad een rekening bi de UOB! Nou ja, Roel dan, ik met nog regelen dat ie ook van mij wordt... tot zaterdag!
BeantwoordenVerwijderenJe zou toch prompt met je cola terug naar die bank gaan om die integraal over die man zijn hoofd te gaan kieperen! :-)
BeantwoordenVerwijderenAi ai, wat n toestand zeg. Maar had hij m niet opgezegd, wie weet hoe vaak je dan nog uren met jengelende Kids daar had moeten rondhangen.
BeantwoordenVerwijderenWat n verhaal zeg.
Poeh... Ik dacht dat ze hier gek waren, bij mijn Rabobank :S
BeantwoordenVerwijderenWel een beetje herkenbaar van mijn bankervaringen op de Antillen. Vooral de vrieskou haha. Maar ook het enorm bureaucratische gedoe van stempeltjes en handtekeningen. Hoort er bij zullen we maar zeggen.
BeantwoordenVerwijderenGut, ik heb genoeg om bij te lezen zeg. Ik had geen idee dat jullie naar een ander werelddeel waren verkast! Jeetje!
BeantwoordenVerwijderenHahaha - ik kan me voorstellen dat jij er in eerste instantie helemaal niet om kon lachen, maar wat een geweldige actie van je man. Fijn dat jullie nu een rekening hebben bij een klantvriendelijkere bank.
BeantwoordenVerwijderenWel onhandig, als wat er wordt gezegd zo kan afwijken van wat er wordt bedoeld...