woensdag 18 april 2012

Wap wap

Anderhalve week lang doorkruisten we Nederland, van Zuid naar Noord en van West naar Oost, om familie en vrienden te bezoeken. In de auto terug, weer naar het zuiden, naar Calais, waar de boot naar huis wachtte, merkten we dat ze er genoeg van hadden. Het lawaai dat van de achterbank opsteeg werd luider en luider. Ze waren moe, heel moe, maar slapen zat er niet in. Er werd geschopt, gegild, aan haren getrokken. Gemept en gespuugd. Af en toe maaide papa’s arm naar achter om blind orde te scheppen, wat steevast leidde tot meer chaos en meer gebrul. Mama verstopte haar hoofd in haar kraag en droomde van een afzichtelijk lange limousine met geluidsdichte tussenwand. Toen het gebrul verder aanzwol, mama wakker schrok en besefte dat die er nooit zou komen, was het tijd voor iets anders.
‘Zullen we een spelletje doen?’
Gespannen wachtte ze de reactie op haar vraag af.
‘Ja,’ juichte de achterbank.
‘Wat zullen we doen?’ zuchtte mama opgelucht.
‘Het wap wap spel,’ riep Linde.
Papa begon: ‘Wap.’
Toen mama: ‘Wap.’
Tijm maakte hem af: ‘Wap wap.’
Nu wou Linde: ‘Wap wap.’
‘Nee,’ riep Tijm. ‘Je moet eerst alleen wap zeggen. Dan moet nog iemand wap zeggen. En die dan wap wap zegt heeft gewonnen.’
‘Ik begin wel,’ zei mama. ‘Wap.’
Ook Tijm zei ‘wap’.
Linde bleef stil, tot Tijm haar aanstootte en ze zachtjes ‘wap wap’ piepte.
Verbaasd, toen blij juichte Linde: ‘Ik teb verwonnen!’
Nu wou Tijm het spel bedenken, het auto, vrachtwagen, vogel spel. Hij legde uit: ‘De eerste zegt auto. De tweede vrachtwagen. En de derde, die vogel zegt, die heeft gewonnen.’
Na het tractor spel, het huis spel en het straat spel, vond mama dat zij nu mocht kiezen.
‘Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en de kleur is... groen.’
‘Hmmm,’ peinsde Tijm.
Linde wist wel wat. ‘Tijm zijn jas,’ wees ze.
‘Nee,’ schudde mama.
‘Wel waar,’ riep Linde. ‘Is wél groen.’
Gelukkig raadde Tijm, dat het het gras langs de weg was, en toen mocht hij. En nadat papa raadde dat het grijze, natte wat Tijm zag de regen was die tegen de vooruit kletste, en Linde ook was geweest, en Tijm weer, en toen papa, mama, en Linde weer, werd Jasmijn wakker, om met luid gehuil duidelijk te maken dat het nu toch echt tijd was dat we bij de boot waren en onze benen konden strekken. Maar er moesten nog een verkeerde afslag, een heftige echtelijke ruzie en een lange douanerij volgen voordat we eindelijk het kanaal konden oversteken en de laatste, donkere weg naar huis nemen. Nu is de paasvakantie voorbij, de was gedraaid, en mama is hard toe aan vakantie.

21 opmerkingen:

  1. Vraag jij je ook wel eens af of en wanneer er écht weer eens vakantie inzit? Ik kom er tegenwoordig ook vermoeider vandaan dan ik erin ging. Maar toch zie ik Stan gigantisch genieten van bijv. een midweekje bij een zwemparadijs en dan is dat het toch wel waard. (En Manlief en ik boekten een midweekje Londen voor ons tweetjes dit najaar: nu al zin in!).

    Wat ik me oook afvroeg: komen jullie ooit nog terug naar Nederland of weten jullie dat nog niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat lijkt mij dat vermoeiend met al die kids en dan ook zo'n lange reis. Gelukkig weer heelhuids thuis aangekomen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Myrna, ja, dat vraag ik me zeker. Pff. Voor ons is het lastig, omdat we met 3 kinderen ook niet makkelijk oppas hebben. Zeker niet hier in Engeland, maar ook in NL is het lastig, drie kinderen van deze leeftijd, daar worden opa en oma ook wat te oud voor. Dus kunnen we voorlopig niet weg... En wat betreft weggaan uit Engeland, daar zijn we wel over aan het nadenken. Maar terug naar Nederland zijn we voorlopig niet van plan! Ooit wel hoor, maar niet de komende jaren...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp ook nooit waarom er moeders zijn die een verre reis durven te maken op vakantie. Na een half uur auto is het hiet echt op!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oja, en nu ii myrna lees... Ik zou zo graag eens samen met man op een echte avakntie, iets zien en doen ipv dat zwembad... Maar de eerste eh.. 15 jaar zit dat er niet in, bij gebrek aa oppas idd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het leuk om spelletjes te doen in de auto. Tegenwoordig zie je zoveel kinderen in de auto naar een DVD-speler turen. Pffft, denk ik dan, kunnen kinderen nou nooit niet vermaakt worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze kinderen lazen boekjes (strips), luisterden naar sprookjes (cassette bandjes) of speelden met autootjes of van die raamplakkers.
    Gelukkig hadden wij wel 1x per jaar de mogelijkheid om met z'n 2-en weg te gaan omdat opa/oma nog konden oppassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat dat betreft doe ik liever een verre reis met het vliegtuig of trein. In de auto is een ramp, en ik ben ook niet zo voor die dvd spelers enzo. We hadden ook een ander geweldig spel, we gingen een 'taart bakken' en zij mochten bedenken wat erin ging. Eieren, meel en dan gingen we allemaal heel hard roeren. Af en toe was het zowaar gezellig achterin! Van die verhalenbandjes zijn ook leuk, maar ik ben vooral degene die luistert..
    Wat we vroeger ellenlang deden, waren we al iets ouder, was beestennamen waarbij de volgende moest beginnen met de laatste letter van die ervoor. En dingen tellen die we tegenkwamen.
    En o, wat verlang ik naar een echte vakantie, luieren, en lange wandelingen in de natuur waar geen kinderwagen komt. Musea bezoeken en echt de tijd hebben alles fatsoenlijk te zien. DIe tijd komt wel weer, ooit, heel ver in de toekomst...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg leuk om te lezen en gelukkig voor mij nog niet té herkenbaar (ik heb er pas eentje op de achterbank, al geeft dat ook al de nodige drukte en lawaai...)

    Succes met bijkomen van vakantie ;)

    Groetjes,
    Rosalie van StudioZakka

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan me de ruzies achterin de auto nog goed herinneren. Broertje in het midden, zus en ik aan weerszijden. Tgv Antwerpen was al het snoep al op en we moesten nog tot aan de Pyreneeën ;)

    Feest!

    Not.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goh, dat is toch altijd zo'n trek hé naar huis... En wachten in Calais en Dover grrr en altijd hopen dat de douane niet net jouw auto ondersteboven wil halen. Welkom terug ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb jij leuke blogs! Veel plezier weer in Engeland...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. was je van de wap? ik vond het in ieder geval beregezellig jullie weer allemaal gezien te hebben. xxmarien

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind dat rijden van en naar Calais ook nooit zo leuk. Nu weet ik het. We moeten gewoon onderweg wap wap spelen. Weer wat geleerd.
    ada

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij gaan altijd in de zomer kamperen. Met eigen tent. En aangezien wij met z'n vijfjes zijn hebben we een behoorlijk grote tent. De tent en alles wat daarbij hoort ligt bovenop de auto. De rest van de bagage ligt in de kofferbak. En oja, er ligt ook nog (nu het nog kan) wat verstopt en gepropt bij de kinderen onder hun voeten. Elk gaatje is gevuld en dan gaan we...9 a 10 uur in de auto. Gezellig!!! Ik ben blij met die DVD spelers in de auto. Natuurlijk staat dat ding niet de hele reis aan. Af en toe wordt er een filmpje opgezet. Er wordt geslapen, spelletjes gedaan, geklierd en gegild. Als het laatste zover is, is het tijd om de auto aan de kant te zetten en de benen te strekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ka. Ik bewonder je eerlijkheid altijd zo! Wat je schrijft op je blog is zo anders dan het opgepoetste leventje dat we vaak laten zien op Facebook. Mama, je doet wat je kunt en je bent ook maar een mens! Je doet het goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een slimme mama, zulke spelletjes te gaan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Aline, de credits voor het wapwapspel gaan naar de slimme papa!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jullie hebben veel kilometers gemaakt! kan me voorstellen dat je toe bent aan vakantie. Zijn de vakantieperiodes in Engeland hetzelfde als in Nederland? of is het daar simpeler om een kind een paar dagen van school te houden?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dit is dus DE reden, waarom ik een auto wilde met een derde bank. Kobus zit dus regelmatig in de kofferbak, zoals ze het zelf zegt. En dan zijn het dus echt schatjes in de auto.

    Maar, ik heb makkelijk praten, want wij hebben twee auto's, en moesten een nieuwe (tweedehandse) toen beeb nummer drie kwam...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Pfffft, ja heel leuk, dat spelletjes doen, maar wel dodelijk vermoeiend voor de papa's en mama's. Evenals eindeloos antwoord geven op raadsels en lachen om moppen. Vooral als de raadsels en moppen worden aangevuld met eigen versies die om de één o andere reden toch niet zo sterk zijn... Wel lief dat Tijm Linde hielp.

    BeantwoordenVerwijderen